Norton se vrací a s ním i model Commando
Commando 961 hodně připomíná své předchůdce, kteří se vyráběli jako 750 a 850, a to jak svým vzhledem, tak konceptem vzduchem chlazeného dvouválce se suchou skříní, rozvodem OHV a dvěma ventily na válec. Tím to ovšem končí.
V posledních ČMN najdete test modelu Commando 961 znovuzrozeného Nortona. Dozvíte se, jak se na něm jezdí i jak je to s Nortonem samotným a že s modelem NRV vybaveným Wankelovým motorem pojedou Britové za pár dní Tourist Trophy na ostrově Man. Pro ty, které zajímá, co se skrývá uvnitř, přinášíme tento článek.
Zbrusu nové srdce
Motor vyvinutý v USA a nyní dolaďovaný ve Velké Británii je zbrusu nový. Nemá ojniční čepy přesazené o 360 stupňů jako originály před čtyřiceti lety, ale jejich rozestup je 270 a písty J&E jsou k nim připojeny přes kované ocelové ojnice. Lisovaná klikovka roztáčí jednu vačku umístěnou v kuličkových ložiscích přes kola s čelním ozubením umístěná pod stylovým trojúhelníkovým deklem na pravé straně, přičemž prostřední kolo zároveň pohání vyvažovák umístěný pod a za klikovkou. Oproti originálu je sekundár vpravo, nalevo zůstal leštěný kryt ukrývající ozubený primár (žádný řetěz jako kdysi) pohánějící hydraulicky ovládanou devítilamelovou mokrou spojku a kazetovou pětistupňovou převodovku. Ta má dost místa i na šest kvaltů, ovšem s krouťákem, jakým Commando 961 disponuje, by byly zbytečné.
Sériovka dostane stříkačku
Hliníková hlava je přišroubována až ke karterům pomocí dlouhých šteftů jdoucích skrz blok, což přidává na tuhosti, a najdete v ní vždy po dvou ocelových ventilech (44,5 mm sání, 39 mm výfuk) v relativně úzkém (na dvouventil) úhlu 43 stupňů. Ty jsou ovládány chrommolybdenovými tyčkami přes vahadla uchycená v kuličkových ložiscích. Americké originály byly vybaveny plochými karburátory Keihin, britská sériová verze bude mít určitě vstřikování. Chlazení je podpořeno čtyřlitrovou olejovou náplní v páteři rámu alias olejové skříni, která prochází chladičem pod hlavou řízení. Elektronika pochází od amerického Powerheatu, s 300W altíkem a 12V baterkou pod nádrží, která dává proud elektrickému startéru – kick pro masochisty a exhibicionisty chybí. V této formě dává motor 80 koní při 7000 a masivních 83 newtonmetrů už při 5250 otáčkách, točí 7800 a dává 188 kg lehkému naháči top speed přes 210 km/h.
Servisovat může každý
Srdce je zamontováno přes gumy do ručně vyrobeného rámu C&J Racing s geometrií současných sportbiků – což, konec konců, Commando 961 je. Vpředu najdete plně nastavitelné cartridgové Öhlinsy, speciálně vyvinuté pro japonský trh, kde slouží v Kawě ZRX1200R, a upravené pro Norton, vzadu potom je přes kuželíková ložiska pevně do šasi namontovaná kyvka (stará Commanda měla tzv. Isolastic design, tedy motor i kyvku v gumě) se dvěma Öhlinsy, umožňujícími i nastavení výšky. Zajímavé je, že celý motor může být rozebrán (kromě klikovky a vyvažováku), aniž by bylo potřeba jej vyjmout z rámu. To znamená nízké servisní náklady pro dealery a možnost domácí údržby, jako za starých dobrých časů.
Autor: Alan Cathcart