Jawa 90 Typ 36 Roadster

Jawa 90 Typ 36 Roadster

 

Dvoutaktní vzduchem chlazený motor byl spojen s  pětirychlostní převodovkou se spojkou v olejové lázni. Pro lepší chlazení byl válec motoru spolu s hlavou byl opatřen hliníkovým žebrováním. Pro snadnou kontrolu oleje v převodovce byla důmyslně ukryta na pravé straně motoru měrka oleje. Primární převod motoru byl převáděn pomocí šikmo osazených zubů mezi košem a primárním kolečkem na klice. Ze začátku výroby se montovaly karburátory značky Dell Orto typ UB S 20, po němž se vzápětí začal montovat náš karburátor značky JIKOV. Karburátor byl na pravé straně spojen gumovou manžetou s přívěrou pro lepší starty za studena. Byl přichycen na přírubě, která sloužila též jako držák cívek zapalování. Pod tímto držákem se ukrývalo závratně důležité šoupátko určující, kdy se má dostat palivo do válce. To vše bylo ukryto pod deklem motoru, ve kterém byl přítlačný mechanismus spojky. Na deklu byl přichycen náhon tachometru převáděný z řetězového kola. Na levé straně motoru se nacházelo zapalování v podobě kondenzátoru a přerušovače ukryté pod plastovým víčkem. Síla motoru byla převáděna řetězem v gumových manžetách na 18 palcová kola, která měla své náboje spolu s brzdami zděděné od Pionýra. Přední teleskopické vidlice se montovaly ze začátku s menšími vidlicemi, které byly do úrovně dolního držáku nosných trubek. Novější verze měla již do standardní úrovně k hornímu držáku nosných trubek. Na předních teleskopických tlumičích byla připevněna maska, která se pak po úpravě otvoru pro kulatý tachometr montovala na Mustanga. Pod přední maskou byl klakson, který měl stejný tvar jako u Pionýra, jen byl na 12V. Řídítka byla opatřena na levé straně přepínačem světel ve tvaru kruhového prstence, stejně jako tomu bylo u skútrů Manet a Tatra. Palivová nádrž byla o obsahu 11 litru a byla opatřená po obou stranách nákolenicemi. Sedlo bylo důmyslně konstruováno. Po odemknutí se pod ním ukrýval velký prostor pro nejrůznější nářadí či drobné součástky. Zadní vidlice byla tlumena dvojicí svislých tlumičů, které byly shodné s kývačkami. Nad zadním světlem byl u verze Roadster umístěn nosič. Blatníky se podobaly těm u motocyklu Mustang. Nakonec to nejoriginálnější. Jde o spínací skříňku, která byla vyrobena s tištěnými spoji na desce. Nacházela se na pravé straně spolu se vzduchovým filtrem. Na levé straně se nacházel zámek spínací skřínky, s níž byl spojen středovou tyčkou. Těchto nejvýkonnějších motocyklů z Povážských strojíren Roadster a Cross bylo celkem vyrobených 42 tisíc kusů. První série devadesátky se prodávaly za 4.800 korun, v roce 1969 od výrobního čísla 014696 pak za 5.600 korun, a nakonec se tento motocykl prodával od roku 1972 za neuvěřitelných 3.600 korun československých.
JAWA 90 ROADSTAR měla bohužel příliš krátkou historii na svou převratnou konstrukci motoru. V roce 1973 byla výroba těchto motorových pil z Povážských strojírnách ukončena.

Jawa90

Zdroj článku - www.sesa-moto.cz

---------------------------------------------------------------------------------

JAWA 90 Typ 37 Cross

JAWA 90 Typ 37 CROSS se vyráběla od roku 1967 spolu s verzí ROASTER, které patřily k nejostřejším motocyklům z Povážských strojíren. JAWA 90 se stala v sedmdesátých letech špičkovým strojem, který při svém výkonu připomínal spíše motorovou pilu na dvou kolech. Právě proto byl tento motocykl tak výjimečný v historii motocyklu Jawa. Vděčil za to pětirychlostní převodovce s krátkým řazením a s vodorovnému karburátoru, který měl šoupátko přímo na pravé straně kliky ukryté pod alternátorem. Verze Cross byla stvořena pro střední terén a lišila se od ROADSTERA především výfukem, který byl veden nahoře u sedla, a řídítky s hrazdou opatřenými rychlopalem. Verze Cross neměla zadní stupačky pro spolujezdce, protože byla určená pouze pro jednu osobu. Dvoutaktní vzduchem chlazený motor byl spojen s  pětirychlostní převodovkou se spojkou v olejové lázni. Pro lepší chlazení byl válec motoru spolu s hlavou byl opatřen hliníkovým žebrováním. Pro snadnou kontrolu oleje v převodovce byla důmyslně ukryta na pravé straně motoru měrka oleje. Primární převod motoru byl převáděn pomocí šikmo osazených zubů mezi košem a kolečkem na klice. Ze začátku výroby se montovaly karburátory značky Dell Orto typ UB S 20, po němž se vzápětí začal montovat náš karburátor značky JIKOV. Karburátor byl na pravé straně spojen gumovou manžetou s přívěrou pro lepší starty za studena. Byl přichycen na přírubě, která sloužila též jako držák cívek zapalování. Pod tímto držákem se ukrývalo závratně důležité šoupátko určující, kdy se má dostat palivo do válce. To vše bylo ukryto pod deklem motoru, ve kterém byl přítlačný mechanismus spojky. Na deklu byl přichycen náhon tachometru poháněný od řetězového kola. Na levé straně motoru se nacházelo zapalování v podobě kondenzátoru a přerušovače ukryté pod plastovým víčkem. Síla motoru byla převáděna řetězem v gumových manžetách na 18 palcová kola, která měla své náboje spolu s brzdami zděděné od Pionýra. Přední teleskopické vidlice se montovaly ze začátku s menšími vidlicemi, které byly do úrovně dolního držáku nosných trubek. Novější verze měla již do standardní úrovně k hornímu držáku nosných trubek. Na předních teleskopických tlumičích byla připevněna maska, která pocházela z Pionýra, a byla jen pozměněná v tachometru, který měl nyní obdélníkový tvar s osvětlením a dvěma kontrolkami pro neutrál a přepnutí dálkového světla. Pod přední maskou byl klakson, který měl stejný tvar jako u Pionýra, jen byl na 12V. Řídítka byla opatřena na levé straně přepínačem světel ve tvaru kruhového prstence, stejně jako tomu bylo u skútrů Manet a Tatran. Palivová nádrž byla o obsahu 5,5 litru a byla opatřená po obou stranách náklonicemi. Sedlo bylo důmyslně konstruováno. Po odemknutí se pod ním ukrýval velký prostor pro nejrůznější nářadí či drobné součástky. Zadní vidlice byla tlumena dvojicí svislých tlumičů, které byly shodné s kývačkami. Blatníky se podobaly těm u motocyklu Mustang, přední blatník byl u verze Cross mírně nadzvednut a oproti Roadsteru o něco kratší. Nakonec to nejoriginálnější. Jde o spínací skříňku, která byla vyrobena s tištěnými spoji na desce. Nacházela se na pravé straně spolu se vzduchovým filtrem. Na levé straně se nacházela a zámek spínací skřínky, s níž byl spojen středovou tyčkou. Těchto nejvýkonnějších motocyklů z Povážských strojíren Roadster a Cross bylo celkem vyrobených 42 tisíc kusů. První série devadesátky se prodávaly za 4.800 korun, v roce 1969 od výrobního čísla 014696 pak za 5.600 korun, a nakonec se tento motocykl prodával od roku 1972 za neuvěřitelných 3.600 korun československých.
V roce 1973 byla výroba těchto motorových pil na dvou kolech z Povážských strojíren ukončena.

J-90-cross