Historie Jawy 350 typ 634
JAWA 350 typ 634/01 - touhle čtyřkovou třiapůlí začala v roce1973 nová éra, která nahradila mladšího bratříčka JAWU 350 typ 633 BIZONA, od něhož získala motor, který však prošel několika změnami. K těm nejvýznamnějším patří nový klikový mechanizmus, který získal pro obě ojnice jehlová ložiska, která jsou na dolních i horních okách. Tím se výrazně prodloužila životnost klikového mechanismu spolu s dvojitým primárním řetězem, díky němuž se změnil i spojkový koš s dvojitým osazením zubů pro řetěz. To byla jediná změna na spojkovém koši, který už nebyl ovládán automatem, pročež řazení probíhalo jen s vypnutou spojkovou páčkou. Karterům byla odebrána oka na obou stranách karburátoru, která sloužily k zavěšení motoru do rámu Bizona. Rám byl zcela nové konstrukce, zhotovený z trubek s kruhovým průřezem. Na přední teleskopické vidlici bylo usazeno na dvou ramínkách přední světlo v černé masce, ve které byla umístěna i spínací skřínka a tachometr malého průměru spolu s kontrolkami. Nádrž paliva byla uchycena pomocí pryže pro odstranění nepříjemných rezonancí motoru. Vzadu je nádrž uchycena na obou stranách pryžovými válečkami, které se svírají po dotažení šroubku, který protíná střed válečku. Přední část nádrže je uchycena pružinou. Po sejmutí této pružiny se celá přední část nádrže nadzvedne, což má výhodu lepšího přístupu k hlavám obou válců spolu s cívkami. Pod sedlem se nachází baterie se sacím potrubím pro filtr sání, který je opařen papírovou vložkou, jenž je ukryt v plastové nádobě, na které jsou uchycený schránky, v levé schránce je ukryto nářadí. V pravé schránce je ukryta část elektro výzbroje( relátko s usměrňovačem). Zadní kyvná vidlice byla vybavena standardními tlumiči, které byly po čase vyměněné za tlumiče s nastavitelnou tuhostí. Řídítka dostala nový tvar s ovládáním světel a klaksonu na levé straně a přepínač směrovek na straně pravé. Motocykl byl přizpůsoben pro připojení postranního vozíku VEROLEX 560/03. Proto má rám standardně provedená upevňovací oka pro montáž dvou zadních úchytů. Přední úchyty postranního vozíku se upevní jednak na nejhořejší příčku spodních nosníků rámu, jednak na přední záchyt motoru. JAWA 350 typ 634 se vyráběla 11 let, po tuto dlouhou dobu přišlo několik verzí, které se lišily důmyslnými zlepšováky nebo jen detaily. Po ní přišla v roce starší sestřička JAWA 350 typ 638.
--------------------------------------------------------------------------------
JAWA 350 typ 634/05 získala oproti svému předchůdci něco navíc. Byla to především nová barva jawácké červeně, na jasnější odstín spolu s barvou byl změněný přední blatník z černé barvy za chromový povrch. Přední část získala nový tachometr s větším průměrem, který byl vsazen do samostatného držáku, ve kterém byly umístěny čtyři kontrolky. Přední kolo získalo výrazně účinnější dvou klíčovou brzdu . Pro přispění snadné ovladatelnosti byla na řídítkách vyměněna klasická plynová rukojeť za rukojeť rychlopalu, u kterého lze díky převlečené matici regulovat zpětné vracení rukojeti.
------------------------------------------------------------------------------
JAWA 350 typ 634/06 je motocykl vybavený oilmastrem, který obstarával již dobře známé samostatné mazání motoru. To ulehčovalo ředění benzínu dobře známým olejem M2t u benzínového stojanu. O vše se staralo oběhové čerpadlo skryté pod levým krytem motoru, kde bylo napojeno přes drážku na klikovou hřídel. Oběhové čerpadýlko nabíralo olej z nádržky umístněné na levé straně pod sedlem, který hadičkami dodávalo přímo do prostoru šoupátka karburátoru. To vše stvořilo životně důležitou směs potřebnou pro každý dvotakt.
------------------------------------------------------------------------------
JAWA 350 typ 634-8 dostala zas něco navíc. Byl to především přední padací rám (padák), na něm byly uchyceny odrazky oranžové barvy.Vzadu po obou stranách pod sedlem se nacházely mohutné držáky zhotovené z trubky s kruhovým průřezem potažené chrómem. Mohutné držáky sloužily nejen pro snadnější nandávaní motocyklu na stojánek a držení spolujezdce při příliš rychlé jízdě, ale i pro snížení poškození při pádu.S tím souvisí přední a zadní stupačky, které jsou sklopné pod úhlem 45 stupňů, které zabraňují zranění nohou. Obě brzdy dostaly indikátor opotřebení brzdného obložení, se kterým lze snadno bez jakékoliv demontáže zjistit opotřebení brzdového obložení pomocí ručičky umístěné na štítech obou brzd. Přední brzda dostala brzdový spínač pro zadní stop lampu. Motor opět získal osvědčený mechanismus (automat) pro samočinné vypínaní spojky. Převodovka dostala obrácené uspořádání převodových stupňů, které začínají prvním stupněm odspodu. Pohotovostní stojánek (policajt) byl další milou novinkou, která přispěla pro lepší a snadné zaparkování.
--------------------------------------------------------------------------------
JAWA 350 typ 634-7-02 model 81prošel nejvíce změnami za své čtyřkové éry. K nejvýznamnějším změnám patřila palivová nádrž, mechanický otáčkoměr spolu s novým levým deklem motoru, na který byl vně zabudován převod pro otáčkoměr, ten byl napojen přes šnekový převod kliky. Otáčkoměr spolu s tachometrem a s kontrolkami pro dobíjení, neutrál, hlavní světlo a signalizaci směrovek dostaly nový vzhled. Přední teleskopická vidlice získala nové prachovky, které chránili nosné trubky proti nečistotám. Na řídítkách se poprvé představil nový černý plastový přepínač spolu s novými řídítky a většími páčkami pro spojku a přední brzdu. Nový přepínač sloužil k přepínání světel, udání směru jízdy a měl tlačítko pro světelnou a akustickou houkačku. U modelu 81 se změnil tvar plastového víčka ukazatele směru z tvaru oválného na tvar válce s plochým předkem a se žárovkami o výkonu 21 watu. Na pravé straně řídítek se změnil rychlopal spolu s nouzovým vypínačem motoru, který je zapuštěn v černém plastu. A nakonec to nejlepší, jsou to zcela nové chromové výfuky válcovitého tvaru s tlumící vložkou, která tvoří několik řad přepážek, utěsněné osinkovými kroužky, to vše zakončené chromovou pokličkou.
--------------------------------------------------------------------------------------
JAWA 350 typ 634 model 82 už není na první pohled snadno patrná. Nový tvar dostala palivová nádrž se zvětšeným obsahem na 17 litrů. Se změnou palivové nádrže se změnily i pozice cívek. Nepatrnou změnu přineslo uchycení motoru a úchyt stupaček. Zámek řízení byl modernizován pro lepší zabezpečení proti neoprávněnému použití. Přední ramínka, na kterých byl uchycený světlomet, byly též vylepšena o gumové kroužky. Odrazky, které byly nejdůležitější součástí tohoto motocyklu, a bez kterých by se nedalo jezdit, byly přemístěny od tohoto modelu z předního padacího rámu na kluzáky přední teleskopické vidlice.
Věřím, že motorkáře mého věku tento článek potěší.
Zdroj článku - www.sesa-moto.cz